30 دسامبر 2023- یک متخصص آیورودا می گوید: اگر دیابت دارید، مطمئن شوید که از این 5 انتخاب اشتباه در سبک زندگی که می تواند سطح قند خون شما را افزایش دهد، اجتناب کنید.

مدیریت دیابت، فقط به مصرف داروهای تجویز شده محدود نمی شود، بلکه برنامه ریزی یک سبک زندگی سالم است که می تواند سطح قند خون شما را به طور طبیعی کنترل کند و به شما کمک کند تا از بسیاری از عوارض ناشی از اختلالات متابولیکی در امان بمانید. با ورود به سال جدید، ایجاد عادات سالم و تصمیم گیری هایی که از رفاه کلی شما در درازمدت حمایت می کند، مهم است. مطالعات نشان داده است که چگونه افراد دارای سبک زندگی کم تحرک نسبت به افرادی که سبک زندگی فعالی دارند، بیشتر مستعد مقاومت به انسولین هستند و شانس بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 دارند. سایر انتخاب‌های سبک زندگی نادرست مانند خوردن غذای ناسالم، شام دیرهنگام و خوابیدن بلافاصله بعد از غذا می‌تواند این خطر را بیشتر کند.

دکترDixa Bhavsar Savaliya ، متخصص آیورودا در پست اخیر خود در اینستاگرام گفت: من بیش از 5 سال است که با بیماران دیابتی کار می کنم. پس از مشاوره با بیش از 1000 بیمار دیابتی و دریافت نتایج مثبت در بیش از 96 درصد از آنها، می توانم به شما اطمینان دهم که اجتناب از این 5 مورد می تواند به شما کمک کند سطح قند خود را کاهش دهید. بیماران در تمام سنین پس از تنها 15 روز اجتناب از این 5 مورد نتایج مثبت آن را مشاهده می کنند. این عادات اشتباه عبارتند از:

1.   سبک زندگی بی تحرک

اگر شما فردی هستید که روز خود را در حالت نشسته یا دراز کشیده با ورزش کم یا بدون ورزش می گذرانید، سبک زندگی غیر فعال یا کم تحرکی دارید. افرادی که سبک زندگی بی تحرک دارند بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

دکتر ساوالیا ورزش منظم 40 دقیقه ای را در روز پیشنهاد می کند. این می تواند پیاده روی، دوچرخه سواری، کاردیو یا یوگا باشد. علاوه بر این، 20 دقیقه تنفس یا پرانایاما برای افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود. مهم است که 1 ساعت را در روز روی سلامتی خود سرمایه گذاری کنید تا شانس ابتلای خود را به دیابت به حداقل برسانید یا کنترل بهتری بر سطح قند خود داشته باشید.

این متخصص آیورودا می گوید: فعال ماندن، گردش خون شما را بهبود می بخشد، اکسیژن کافی را برای تک تک سلول های بدن شما فراهم می کند، سم زدایی بهینه کبد را ترویج می کند و به ترشح مناسب انسولین کمک می کند.

2.   خوردن غذاهای فرآوری شده

دکتر ساوالیا می گوید: همه ما می دانیم که هر وعده غذایی چه اهمیتی برای افراد دیابتی دارد زیرا می تواند نقش مهمی در کنترل گلوکز خون داشته باشد. خوردن شکر سفید، مایدا (غذاهای فرآوری شده)، میوه های خشک خام، کشک و گلوتن (گندم و چیزهای تهیه شده از گندم) می تواند فرد را مستعد ابتلا به دیابت کند.

قند طبیعی میوه ها و سبزیجات برای افراد دیابتی مجاز است. شیر گاو و روغن آن را می توان در حد اعتدال مصرف کرد.

ارزن هایی مانند جوار، راگی، تاج خروس قابل مصرف هستند. آجیل و میوه های خشک مجاز هستند، اما مطمئن شوید که آنها را قبل از مصرف خیس کنید یا تفت دهید، زیرا خام بودن آنها می‌تواند سبب نفخ شود.

3.   شام دیر وقت

غذا خوردن در اواخر شب می تواند سطح قند خون را مختل کند و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد. دکتر ساوالیا می گوید: شام زودهنگام یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کاهش سطح قند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی است. در صورت امکان بهتر است شام را قبل از غروب آفتاب میل کنید. اگر برنامه ی کاری شما اجازه نمی‌دهد، بهتر است تا ساعت 8 شام بخورید.

4.   بلافاصله بعد از غذا خوابیدن

خواب روزانه برای افرادی که سطح قند بالایی دارند، اکیداً ممنوع است. این کار منجر به سطوح بالای قند خون می شود و بنابراین باید 100٪ از خوابیدن بعد از غذا اجتناب شود. این کارشناس می‌گوید: حتی شب‌ها هم پیشنهاد می‌شود بعد از سه ساعت از خوردن شام بخوابید (بهتر است شام را تا غروب آفتاب میل کنید).

5.   وابسته بودن فقط به داروهای ضد دیابت

دکتر ساوالیا می گوید: پیروی نکردن از یک روال سالم و صرفاً وابسته بودن به داروهای ضد دیابت، می تواند به کبد و کلیه شما در سنین جوانی آسیب برساند.

منبع:

https://www.hindustantimes.com/lifestyle/health/ayurveda-expert-on-5-lifestyle-mistakes-that-can-worsen-diabetes-101703915362140.html